top of page

O Programie DI

DESTINATION IMAGINATION (DI) jest jednym z największych na świecie interdyscyplinarnych programów edukacyjnych, dotyczących kreatywności - dla dzieci, młodzieży i studentów.

40+

stanów USA

27

1.500.000+

krajów
na 6 kontynentach

absolwentów DI
na całym świecie

Program DI działa na zasadach non-profit i zorientowany jest na rozwój kreatywności oraz umiejętności takich jak:

  • Myślenie dywergencyjne, nieszablonowe podejście do rozwiązywania problemów;

  • Design Thinking /myślenie projektowe: research, planowanie strategiczne, kreacja, prototypowanie, wdrożenie, ewaluacja;

  • Zarządzanie projektem, czasem, zasobami;

  • Ekspresja twórcza (storytelling, aktorstwo, scenografia);

  • Współpraca i budowanie zaufania w grupie;

  • Diagnoza potrzeb i oczekiwań;

  • Prezentacja efektów pracy.

DI skupia się na rozwijaniu umiejętności STREAM (Science, Technology, Research, Engineering, Arts, Mathematics; zawierają się w nich STEM-ART /STEAM) i "kompetencji przyszłości", takich jak: praca zespołowa, kreatywność i pomysłowość, innowacyjne i analityczne myślenie, elastyczność i zdolność do rozwiązywania złożonych problemów, działania zgodne z talentami, zarządzanie projektami, umiejętność korzystania z technologii, krytyczne myślenie, wyszukiwanie informacji, wnioskowanie i rozwiązywanie problemów, tworzenie idei, aktywne uczenie się, umiejętności przywódcze i odporność na stres.
 

Myślenie projektowe, trening twórczości, kompetencje XXI wieku, samodzielność; to tylko kilka haseł, które są nieodłącznymi elementami Programu. Drużyny, o których przeczytacie poniżej, przez cały sezon pracują nad rozwiązaniem wybranego przez siebie, długofalowego, interdyscyplinarnego projektu (Wyzwanie Drużynowe: Artystyczne, Konstrukcyjne, Naukowe, Społeczne i Techniczne - oraz zarezerwowane dla drużyn przedszkolnych Wyzwanie Wschodzących Gwiazd). Obok Wyzwania Drużynowego, ważnym filarem programu są Wyzwania Na Już, czyli krótkie zadania wymagające nienagannej współpracy i umiejętności pracy pod presją czasu. Wyzwania Na Już łączą w sobie motywy artystyczne z nauką, technologią, inżynierią i matematyką.

​​

Program Destination Imagination uczy również procesu przechodzenia "od wyobraźni do innowacji", który umożliwia uczestnikom wykorzystywanie nabytych umiejętności na każdym etapie ich rozwoju osobistego i zawodowego. Dzięki temu, z czasem,  nabywają oni przekonania, że nie istnieją rzeczy niemożliwe – są jedynie rzeczy, wymagające większego nakładu pracy i czasu.

​​

W Polsce projekt DI prowadzony jest od 2004 roku. Po pandemicznej przerwie Program został reaktywowany w sezonie 2023-24 - dzięki współpracy z Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (CRPK), ze środków MKiDN.

techniczne_Obszar roboczy 1.png
wschodzace_Obszar roboczy 1.png
spoleczne_Obszar roboczy 1.png
improwizacyjne_Obszar roboczy 1.png
Konstrukcyjne_Obszar roboczy 1.png
artystyczne_Obszar roboczy 1.png
Naukowe_Obszar roboczy 1.png

Trener DI

Trenerem programu DI może zostać każdy nauczyciel /edukator /rodzic chcący prowadzić drużynę. Tutaj, podobnie jak w byciu członkiem drużyny - liczą się przede wszystkim dobre chęci, gotowość do działania, chęć poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności.

compass.png

Trener to przewodnik, mentor, moderator. Jego głównym zadaniem jest towarzyszenie drużynie, moderowanie procesu projektowego, tworzenie okoliczności sprzyjających do bezpiecznej pracy w atmosferze szacunku, współpracy i radości z poszerzania kompetencji.

Dzień 3 (186)-X3.jpg

Osoby chcące zostać Trenerami i pracować metodyką Programu DI uczestniczą w dwudniowym Szkoleniu dla Nowych Trenerów, które odbywają się w wybranych miastach na początku każdego sezonu (roku szkolnego).

 

Odpowiadając na chęć rozwoju Trenerów, organizujemy również Szkolenia dla Trenerów Zaawansowanych (uczestniczących w ostatnich edycjach DI), które każdorazowo są źródłem nowych inspiracji, okazją do poznania kolejnych narzędzi i wymiany dobrych praktyk z edukatorami z całej Polski.

Drużyna DI

W każdym roku szkolnym Program Destination Imagination tworzą zespoły dzieci, młodzieży i studentów w wieku od 4 do 26 lat (liczące od 4 do 7 osób, a drużyny przedszkolne do 14 dzieci), wraz z przeszkolonymi przez Fundację Trenerami. Drużyny powstają w placówkach edukacyjnych i kulturalnych - i dzielą się na 5 poziomów wiekowych:

Dzieci w wieku

4-6 lat

poziom 

pozakonkursowy

Wschodzące
gwiazdy

Dzieci w wieku

6-12 lat

poziom 

konkursowy

Poziom I

Dzieci w wieku

12-15 lat

poziom 

konkursowy

Poziom II

Dzieci /Młodzież w wieku
15-19 lat
poziom 
konkursowy

Poziom III

Dzieci /Młodzież w wieku
19-26 lat
poziom 
konkursowy

Poziom IV

Aby zostać członkiem drużyny, nie trzeba wykazywać specjalnych uzdolnień w konkretnym kierunku, to dzięki pracy w Programie dzieci odkrywają swoje mocne strony. Jedni idealnie odnajdują się w zadaniach konstrukcyjnych, inni tworzą scenariusze, kolejni scenografię. Każda umiejętność, cecha charakteru to składowa drużyny, która tworzy jej tożsamość i unikalność.

Placówka DI

Drużyny DI powstają w szkołach, przedszkolach, ośrodkach edukacji, domach kultury, bibliotekach i na uczelniach wyższych - a także w wielu innych miejscach, gdzie odbywają się różnego rodzaju zajęcia pozalekcyjne.​ W Programie biorą udział placówki zarówno z dużych miast, jak i małych miejscowości - DI służy wyrównywaniu szans edukacyjnych.

 

Takie miejsca mogą, dzięki włączeniu się w Program DI, poszczycić się nowoczesnym podejściem do edukacji i dbałością o poszerzanie kompetencji nie tylko uczniów, ale także kadry pedagogicznej. Wielopłaszczyznowy rozwój, nauka kompetencji XXI wieku to niezwykle ważne aspekty, które zasługują na wyróżnienie i docenienie. Pod koniec sezonu każda placówka otrzymuje od nas wyjątkową tablicę pamiątkową, która jest potwierdzeniem przynależności do największego na świecie kreatywnego programu edukacyjnego.

image.png

Oferuje

  • ciekawe, odpowiadające na specjalne potrzeby uczniów zajęcia dodatkowe.

Otrzymuje

  • tytuł i tablicę :
    Miejsce Kreatywności i Innowacji.

Nawiązuje

  • współpracę międzysektorową.

Zyskuje

  • kadrę wprowadzającą nowatorskie metody nauczania.

Rozwija

  • uzdolnienia i talenty uczniów oraz ich mocne strony.

Inspiruje

  • uczniowie pracują metodą projektu
    i nieustannie wykazują chęć wielopłaszczyznowego rozwoju.

Olimpiada DI

XVII OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA KREATYWNOŚCI DESTINATION IMAGINATION odbyła się w dniach 11-13 marca w Warszawie, dzięki współpracy Fundacji Rozwoju Kreatywności (organizatora programu Destination Imagination w Polsce) z Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (CRPK) i finansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN). Wyzwanie Bliźniacze powstało we współpracy z Fundacją Medicover, natomiast wiele innych atrakcji dla uczestników i gości Olimpiady przygotowali pozostali Partnerzy (https://www.kreatywnosc.pl/partnerzy), którym serdecznie dziękujemy!

Wydarzenie jest częścią zmagań Drużyn DI w ramach Światowej Olimpiady Kreatywności, organizowanej przez Destination Imagination w Stanach Zjednoczonych.

W tej edycji mnóstwo rzeczy wydarzyło się po raz pierwszy:

- po raz pierwszy finał odbył się w Warszawie,

- po raz pierwszy spotkaliśmy się po pandemii,

- aż 30 Trenerów po raz pierwszy pracowało ze swoimi Drużynami - rozpoczynającymi właśnie przygodę z programem DI.

 

Spotkanie młodzieży z całej Polski uświetniła obecność znamienitych gości w osobach: Pani Katarzyny Lubnauer - sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Pana Macieja Gduli - podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Pana Raufa Alp Denktaş - Radcy Ambasady Turcji d/s Edukacji, Pani Małgorzaty Herbich z Polskiego Biura do spraw UNESCO oraz Dyrektora Departamentu Edukacji Publicznej i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, a także przedstawicieli Partnerów i firm wspierających Olimpiadę.

 

W wydarzeniu wzięło blisko 800 osób, w tym ponad 400 uczestników wraz z trenerami, eksperci, wolontariusze i liczni goście. Reprezentowane były wszystkie poziomy wiekowe DI - od Wschodzących Gwiazd (przedszkolaki) po IV poziom wiekowy (studencki) - i każdy rodzaj Wyzwania Drużynowego (techniczne, konstrukcyjne, naukowe, artystyczne, improwizacyjne, społeczne).

 

Po Ceremonii Otwarcia 11 marca - w ciągu dwóch następnych dni - wszystkie Drużyny DI zaprezentowały efekty swojej pracy: 8-minutowe przedstawienia według własnych scenariuszy, które opowiadały niezwykłe historie z wykorzystaniem rzeczy wskazanej do wykonania w Wyzwaniu Drużynowym (Team Challenge), a także kreatywne, wykonane własnoręcznie przez uczestników kostiumy i scenografie. Jak zwykle gwałtowny skok adrenaliny u uczestników Olimpiady Kreatywności wywołało Wyzwanie Na Już (Instant Challenge) - nieznane wcześniej Drużynie, a wymagające doskonałej współpracy w zespole, zdolności generowania twórczych pomysłów i umiejętności podejmowania decyzji pod presją czasu.

 

W tym roku prawo reprezentowania Polski na finałach Światowej Olimpiady Kreatywności w Kansas City w Stanach Zjednoczonych (w dniach 22-25 maja 2024) otrzymało 8 Drużyn DI.

 

Olimpiada to także czas super zabawy - podczas ciekawych warsztatów przygotowanych przez Partnerów i firmy wspierające wydarzenie - za co Wszystkim Wam gorąco dziękujemy! Do zobaczenia na kolejnej Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności za rok!

Tutaj więcej informacji o Programie DI w formie filmowej
- wraz z wywiadami z uczestnikami i organizatorami (15 minut):

Jak dołączyć do DI?

Z roku na rok powiększa się w Polsce Społeczność DI, kolejne placówki sukcesywnie dołączają do Programu.

 

Tę niezapomnianą przygodę edukacyjną należy rozpocząć udziałem w Szkoleniu dla Nowych Trenerów (organizowanym wczesną jesienią każdego roku szkolnego), a kontynuować po zgłoszeniu Placówki do Programu (późną jesienią) i wniesieniu opłaty licencyjnej.

​​

Zapisanym do Programu Trenerom udostępniany ponad 300-stronicowy pakiet materiałów dydaktycznych DI, przygotowywany dla każdego nowego sezonu, który zawiera wiele wskazówek i ćwiczeń - stanowiących inspirację do poprowadzenia i urozmaicenia zajęć edukacyjnych z Drużynami DI w ciągu roku szkolnego.

Na koniec polskiego sezonu zapraszamy do udziału w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności, wydarzeniu edukacyjnym unikalnym na skalę kraju - odbywającym się wiosną (zazwyczaj w marcu).

Zwycięzcy Polskiej Olimpiady uzyskują prawo reprezentowania Polski na światowych finałach "Global Finals" w USA, odbywających się w maju.

 

Więcej o Programie "Destination Imagination", Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności oraz Światowych Finałach DI (Global Finals w USA):

DESTINATION IMAGINATION (DI) jest jednym z największych na świecie interdyscyplinarnych programów edukacyjnych, dotyczących kreatywności - dla dzieci, młodzieży i studentów.

Nasza historia rozpoczęła się w 1999 w Stanach Zjednoczonych.

  • 40+ stanów USA

  • 27 krajów na 6 kontynentach

  • 1.500.000+ absolwentów DI na całym świecie


Program zorientowany jest na rozwój kreatywności oraz umiejętności takich jak:

  • Myślenie dywergencyjne, nieszablonowe podejście do rozwiązywania problemów;

  • Design Thinking /myślenie projektowe: research, planowanie strategiczne, kreacja, prototypowanie, wdrożenie, ewaluacja;

  • Zarządzanie projektem, czasem, zasobami;

  • Ekspresja twórcza (storytelling, aktorstwo, scenografia);

  • Współpraca i budowanie zaufania w grupie;

  • Diagnoza potrzeb i oczekiwań;

  • Prezentacja efektów pracy;

  • Spotkanie z Trenerami DI drużyn, które zdobyły złoto w Polsce i USA :-)


Myślenie projektowe, trening twórczości, kompetencje XXI wieku, samodzielność; to tylko kilka haseł, które są nieodłącznymi elementami Programu. Drużyny, o których przeczytacie poniżej, przez cały sezon pracują nad rozwiązaniem wybranego przez siebie, długofalowego, interdyscyplinarnego projektu (Wyzwanie Drużynowe: konstrukcyjne, społeczne, techniczne, artystyczne, naukowe lub zarezerwowane dla drużyn przedszkolnych Wyzwanie Wschodzących Gwiazd). Obok Wyzwania Drużynowego, ważnym filarem programu są Wyzwania Na Już, czyli krótkie zadania wymagające nienagannej współpracy i umiejętności pracy pod presją czasu. Wyzwania Na Już łączą w sobie motywy artystyczne z nauką, technologią, inżynierią i matematyką.

 

Trenerem programu DI może zostać każdy nauczyciel /edukator /rodzic chcący prowadzić drużynę. Tutaj, podobnie jak w byciu członkiem drużyny - liczą się przede wszystkim dobre chęci, gotowość do działania, chęć poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności.

Trener to przewodnik, mentor, moderator. Jego głównym zadaniem jest towarzyszenie drużynie, moderowanie procesu projektowego, tworzenie okoliczności sprzyjających do bezpiecznej pracy w atmosferze szacunku, współpracy i radości z poszerzania kompetencji.

Osoby chcące zostać Trenerami i pracować metodyką Programu DI uczestniczą w dwudniowym Szkoleniu dla Nowych Trenerów, które odbywają się w wybranych miastach na początku każdego sezonu (roku szkolnego). Odpowiadając na chęć rozwoju Trenerów organizujemy również Szkolenia dla Trenerów Zaawansowanych (uczestniczących w ostatnich edycjach DI lub świeżo przeszkolonych), które każdorazowo są źródłem nowych inspiracji, okazją do poznania kolejnych narzędzi i wymiany dobrych praktyk z edukatorami z całej Polski.

bottom of page