Idea DI
Destination Imagination (DI) jest największym na świecie interdyscyplinarnym programem edukacyjnym dotyczącym kreatywności - dla dzieci, młodzieży i studentów. Nasza historia rozpoczęła się w 1999 w Stanach Zjednoczonych. DI działa na całym świecie.
40+
stanów USA
30+
1.000.000+
krajów na całym świecie
absolwentów DI
na całym świecie
Program zorientowany jest na rozwój kreatywności oraz umiejętności takich jak:
-
Myślenie dywergencyjne, nieszablonowe podejście do rozwiązywania problemów;
-
Design Thinking /myślenie projektowe: research, planowanie strategiczne, kreacja, prototypowanie, wdrożenie, ewaluacja;
-
Zarządzanie projektem, czasem, zasobami;
-
Ekspresja twórcza (storytelling, aktorstwo, scenografia);
-
Współpraca i budowanie zaufania w grupie;
-
Diagnoza potrzeb i oczekiwań;
-
Prezentacja efektów pracy.
Myślenie projektowe, trening twórczości, kompetencje XXI wieku, samodzielność; to tylko kilka haseł, które są nieodłącznymi elementami Programu. Drużyny, o których przeczytacie poniżej, przez cały sezon pracują nad rozwiązaniem wybranego przez siebie, długofalowego, interdyscyplinarnego projektu (Wyzwanie Drużynowe: konstrukcyjne, społeczne, techniczne, artystyczne, naukowe lub zarezerwowane dla drużyn przedszkolnych Wyzwanie Wschodzących Gwiazd). Obok Wyzwania Drużynowego, ważnym filarem programu są Wyzwania Na Już, czyli krótkie zadania wymagające nienagannej współpracy i umiejętności pracy pod presją czasu. Wyzwania Na Już łączą w sobie motywy artystyczne z nauką, technologią, inżynierią i matematyką.
Trener DI
Trenerem programu DI może zostać każdy nauczyciel/edukator/rodzic chcący prowadzić drużynę. Tutaj, podobnie jak w byciu członkiem drużyny - liczą się przede wszystkim dobre chęci, gotowość do działania, chęć poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności.
Trener to przewodnik, mentor, moderator. Jego głównym zadaniem jest towarzyszenie drużynie, moderowanie procesu projektowego, tworzenie okoliczności sprzyjających do bezpiecznej pracy w atmosferze szacunku, współpracy i radości z poszerzania kompetencji.
Osoby chcące zostać Trenerami i pracować metodyką Programu DI uczestniczą w dwudniowym Szkoleniu dla Nowych Trenerów, które odbywają się w wybranych miastach na początku każdego sezonu (roku szkolnego). Odpowiadając na chęć rozwoju Trenerów, organizujemy również Szkolenia dla Trenerów Zaawansowanych (uczestniczących w ostatnich edycjach DI), które każdorazowo są źródłem nowych inspiracji, okazją do poznania kolejnych narzędzi i wymiany dobrych praktyk z edukatorami z całej Polski.
Drużyna DI
Drużyna to siła! Program Destination Imagination (DI) tworzą zespoły dzieci, młodzieży lub studentów liczące od 4 do 7 osób, wraz z Trenerami (maksymalnie
2 Trenerów/drużyna). Drużyny powstają w placówkach/instytucjach edukacyjnych i kulturalnych. Część zespołów pracuje w domach pod czujnym okiem Trenera – rodzica uczestniczącego wcześniej w szkoleniu. Drużyny dzielą się na 5 poziomów wiekowych, w przypadku Wschodzących Gwiazd (drużyny przedszkolne) ilość członków może być większa – maksymalnie 14 osób.
Dzieci w wieku
4-6 lat
poziom
pozakonkursowy
Wschodzące
gwiazdy
Dzieci w wieku
6-12 lat
poziom
konkursowy
Poziom I
Dzieci w wieku
12-15 lat
poziom
konkursowy
Poziom II
Dzieci /Młodzież w wieku
15-19 lat
poziom
konkursowy
Poziom III
Dzieci /Młodzież w wieku
19-26 lat
poziom
konkursowy
Poziom IV
Aby zostać członkiem drużyny, nie trzeba wykazywać specjalnych uzdolnień w konkretnym kierunku, to dzięki pracy w Programie dzieci odkrywają swoje mocne strony. Jedni idealnie odnajdują się w zadaniach konstrukcyjnych, inni tworzą scenariusze, kolejni scenografię. Każda umiejętność, cecha charakteru to składowa drużyny, która tworzy jej tożsamość i unikalność.
Placówka DI
Drużyny DI powstają na uczelniach wyższych, w szkołach, przedszkolach, ośrodkach edukacji, domach kultury, bibliotekach i wielu innych miejscach, gdzie odbywają się różnego rodzaju zajęcia pozalekcyjne. Takie miejsca mogą zatem poszczycić się nowoczesnym podejściem do edukacji i dbałością o poszerzanie kompetencji nie tylko uczniów, ale także kadry pedagogicznej. Wielopłaszczyznowy rozwój, nauka kompetencji XXI wieku to niezwykle ważne aspekty, które zasługują na wyróżnienie i docenienie. Pod koniec sezonu każda placówka otrzymuje od nas wyjątkową tablicę pamiątkową, która jest potwierdzeniem przynależności do największego na świecie kreatywnego programu edukacyjnego.
Oferuje
-
ciekawe, odpowiadające na specjalne potrzeby uczniów zajęcia dodatkowe.
Otrzymuje
-
tytuł i tablicę :
Miejsce Kreatywności i Innowacji.
Nawiązuje
-
współpracę międzysektorową.
Zyskuje
-
kadrę wprowadzającą nowatorskie metody nauczania.
Rozwija
-
uzdolnienia i talenty uczniów oraz ich mocne strony.
Inspiruje
-
uczniowie pracują metodą projektu
i nieustannie wykazują chęć wielopłaszczyznowego rozwoju.
Olimpiada DI
XVII OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA KREATYWNOŚCI DESTINATION IMAGINATION odbyła się w dniach 11-13 marca w Warszawie, dzięki współpracy Fundacji Rozwoju Kreatywności (organizatora programu Destination Imagination w Polsce) z Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (CRPK) i finansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN). Wyzwanie Bliźniacze powstało we współpracy z Fundacją Medicover, natomiast wiele innych atrakcji dla uczestników i gości Olimpiady przygotowali pozostali Partnerzy (https://www.kreatywnosc.pl/partnerzy), którym serdecznie dziękujemy!
Wydarzenie jest częścią zmagań Drużyn DI w ramach Światowej Olimpiady Kreatywności, organizowanej przez Destination Imagination w Stanach Zjednoczonych.
W tej edycji mnóstwo rzeczy wydarzyło się po raz pierwszy:
- po raz pierwszy finał odbył się w Warszawie,
- po raz pierwszy spotkaliśmy się po pandemii,
- aż 30 Trenerów po raz pierwszy pracowało ze swoimi Drużynami - rozpoczynającymi właśnie przygodę z programem DI.
Spotkanie młodzieży z całej Polski uświetniła obecność znamienitych gości w osobach: Pani Katarzyny Lubnauer - sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Pana Macieja Gduli - podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Pana Raufa Alp Denktaş - Radcy Ambasady Turcji d/s Edukacji, Pani Małgorzaty Herbich z Polskiego Biura do spraw UNESCO oraz Dyrektora Departamentu Edukacji Publicznej i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, a także przedstawicieli Partnerów i firm wspierających Olimpiadę.
W wydarzeniu wzięło blisko 800 osób, w tym ponad 400 uczestników wraz z trenerami, eksperci, wolontariusze i liczni goście. Reprezentowane były wszystkie poziomy wiekowe DI - od Wschodzących Gwiazd (przedszkolaki) po IV poziom wiekowy (studencki) - i każdy rodzaj Wyzwania Drużynowego (techniczne, konstrukcyjne, naukowe, artystyczne, improwizacyjne, społeczne).
Po Ceremonii Otwarcia 11 marca - w ciągu dwóch następnych dni - wszystkie Drużyny DI zaprezentowały efekty swojej pracy: 8-minutowe przedstawienia według własnych scenariuszy, które opowiadały niezwykłe historie z wykorzystaniem rzeczy wskazanej do wykonania w Wyzwaniu Drużynowym (Team Challenge), a także kreatywne, wykonane własnoręcznie przez uczestników kostiumy i scenografie. Jak zwykle gwałtowny skok adrenaliny u uczestników Olimpiady Kreatywności wywołało Wyzwanie Na Już (Instant Challenge) - nieznane wcześniej Drużynie, a wymagające doskonałej współpracy w zespole, zdolności generowania twórczych pomysłów i umiejętności podejmowania decyzji pod presją czasu.
W tym roku prawo reprezentowania Polski na finałach Światowej Olimpiady Kreatywności w Kansas City w Stanach Zjednoczonych (w dniach 22-25 maja 2024) otrzymało 8 Drużyn DI.
Olimpiada to także czas super zabawy - podczas ciekawych warsztatów przygotowanych przez Partnerów i firmy wspierające wydarzenie - za co Wszystkim Wam gorąco dziękujemy! Do zobaczenia na kolejnej Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności za rok!
Tutaj więcej informacji o Programie DI w formie filmowej
- wraz z wywiadami z uczestnikami i organizatorami (15 minut):
Jak dołączyć do DI?
Z roku na rok powiększa się w Polsce Społeczność DI, kolejne placówki sukcesywnie dołączają do Programu. Tę niezapomnianą przygodę edukacyjną należy rozpocząć udziałem w Szkoleniu dla Nowych Trenerów (organizowanym wczesną jesienią - każdego roku szkolnego), a kontynuować po zgłoszeniu Placówki do Programu (późną jesienią) i wniesieniu opłaty licencyjnej.
Ponad 300-stronicowy pakiet materiałów dydaktycznych DI, przygotowywany dla każdego nowego Sezonu DI, zawiera wiele wskazówek i ćwiczeń, które stanowić mogą inspirację do poprowadzenia i urozmaicenia zajęć edukacyjnych z Drużynami DI. Zachęcamy do zapoznania się z poszczególnymi etapami, które należy przejść, aby dołączyć do Programu.
Zapraszamy również do udziału w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności, wydarzeniu edukacyjnym unikalnym na skalę kraju - odbywającym się wiosną.